Tworzymy kanon kuchni polskiej

Show the MENU
27.11.2018

Wszystkich miłośników kuchni polskiej zapraszamy do współpracy i zaangażowania się w projekt „Kanon kuchni polskiej”/„Polskie dziedzictwo kulinarne”. Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi podjęło się opracowania „Kanonu kuchni polskiej”/„Polskiego dziedzictwa kulinarnego”.

Celem projektu jest określenie i skodyfikowanie tradycyjnych cech, metod lub przepisów polskiej kuchni, bogactwa jej smaków, produktów i potraw, które będą uważane za podstawę tej kuchni. Jest to próba uporządkowania tego obszaru tak, aby wspierać naszą narodową tożsamość, doprowadzić do swoistego renesansu kuchni polskiej, a następnie zapewnić jednolity przekaz na arenie międzynarodowej. „Kanon kuchni polskiej”/„Polskie dziedzictwo kulinarne” powinno być punktem odniesienia dla restauratorów, szefów kuchni, szkół gastronomicznych, dziennikarzy, działaczy kulinarnych, naszych placówek dyplomatycznych oraz wszystkich innych, którzy będą chcieli włączyć się w promocję i propagowanie kuchni polskiej. Jak włączyć się w projekt? Aby włączyć się w to działanie, należy przesyłać do 15 grudnia 2018 r., na adres: sekretariat [dot] pjatminrol [dot] gov [dot] pl propozycje potraw, które powinny znaleźć się w publikacji „Kanon kuchni polskiej”/„Polskie dziedzictwo kulinarne”. Liczba i wybór propozycji jest nieograniczony i zależy od Państwa uznania.

Na obecnym etapie istotne jest przede wszystkim przesyłanie propozycji dań lub potraw nawiązujących do narodowego kulinarnego dziedzictwa. Otrzymane propozycje zostaną przeanalizowane i ocenione przez powołany w tym celu zespół. Na dalszym etapie projektu, będą przygotowywane przepisy kulinarne w celu opracowania „Kanonu kuchni polskiej”/ „Polskiego dziedzictwa kulinarnego”.

W 100. rocznicę odzyskania niepodległości Setna rocznica odzyskania niepodległości przez Polskę to wyjątkowa okazja, aby rozpocząć nowy rozdział w popularyzacji polskiej żywności na świecie. Prowadzone konsultacje i rozmowy wykazały, iż dotychczas realizowane działania powinny zostać uzupełnione i rozszerzone. Promocja produktów z Polski powinna również szeroko obejmować kuchnię narodową, naszego narodowego kulinarnego dziedzictwa.

Szeroka promocja kuchni polskiej to wyzwanie, które powinno być podjęte, a działania w tym zakresie powinny być stałą częścią prowadzonych kampanii. Poznawanie dziedzictwa kulinarnego to również bardzo ważny i nieodzowny element rozwoju turystyki zarówno krajowej jak i międzynarodowej. Kuchnie narodowe i narodowe smaki są od lat elementem polityki wielu krajów, które istotnie ożywiają eksport produktów rolnych, jak również ocieplają wizerunek kraju na świecie.

Dodatkowo obserwuje się zwiększającą się świadomość producentów i konsumentów w sprawach dotyczących pochodzenia żywności, jakości oraz sposobów jej przygotowania. Zapewnienie spójnego i jednolitego przekazu jest w tych działaniach jednym z kluczowych elementów. W przypadku Polski nie jest to zadanie proste, gdyż nasza kuchnia to bogactwo różnorodności.

(Źródło: MRiRW)