Zgłoś naruszenie prawa

Show the MENU

W jaki sposób mogę dokonać zgłoszenia?

Zgłoszenia przyjmujemy:

  1. za pomocą poczty elektronicznej – na adres sygnalatlodr-bratoszewice [dot] pl
  2. za pomocą dedykowanego formularza udostępnionego poniżej;
  3. telefonicznie pod numerem: 797-187-068;
  4. osobiście w siedzibie Centrali w Bratoszewicach (95-011 Bratoszewice, ul. Nowości 32)  - po wcześniejszym telefonicznym umówieniu spotkania, które odbędzie się w ciągu 7 dni od wystąpienia z taką prośbą;
  5. listownie (na kopercie należy umieścić dopisek: „sygnał”).

Aby ułatwić dokonanie zgłoszenia, przygotowany został formularz  pod nazwą „Karta zgłoszenia naruszenia prawa w Łódzkim Ośrodku Doradztwa Rolniczego z siedzibą w Bratoszewicach”. Formularz dostępny jest poniżej. Wypełniony formularz można
np. załączyć do e-maila lub przesłać listownie.

Kto może zgłosić naruszenie prawa?

Zgłoszenia może dokonać dowolna osoba, która posiada informację o naruszeniu prawa uzyskaną w kontekście związanym
z pracą. Należy przez to rozumieć w szczególności:

  1. obecnego lub byłego pracownika Łódzkiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego z siedzibą w Bratoszewicach (ŁODR);
  2. kandydata do pracy w ŁODR, który uzyskał informację o naruszeniu prawa w procesie rekrutacji lub negocjacji poprzedzających zawarcie umowy;
  3. osobę świadczącą pracę na innej podstawie niż stosunek pracy, w tym na podstawie umowy cywilnoprawnej;
  4. przedsiębiorcę wykonującego usługi na rzecz ŁODR;
  5. osobę świadczącą pracę pod nadzorem i kierownictwem wykonawcy, podwykonawcy lub dostawcy, w tym na podstawie umowy cywilnoprawnej;
  6. praktykanta, stażystę i wolontariusza;
  7. członka organu osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej.

Kto przyjmie moje zgłoszenie?

Zgłoszenia przyjmuje dedykowany pracownik ŁODR, który zobowiązany jest do zachowania w tajemnicy informacji uzyskanych
w toku obsługi zgłoszeń. W szczególności zobowiązany jest do nieujawniania informacji, które mogą skutkować ustaleniem Twojej tożsamości, osób pomagających Ci w zgłoszeniu lub osoby, której dotyczy zgłoszenie. Ujawnienie tych danych jest możliwe tylko
w przypadkach określonych przepisami prawa.

W przypadku zgłoszeń dotyczących osoby wyznaczonej do przyjmowania zgłoszeń, zgłoszenia dokonuje się do Dyrektora ŁODR.

Czy mogę dokonać zgłoszenia anonimowego?

Nie.

Jakie naruszenia należy zgłaszać?

Możesz zgłaszać informacje o działaniach lub też zaniechaniu działania, które jest niezgodne z prawem lub które ma na celu obejście prawa w obszarze:

  1. korupcji,
  2. zamówień publicznych,
  3. usług, produktów i rynków finansowych,
  4. przeciwdziałania praniu pieniędzy  oraz finansowania terroryzmu,
  5. bezpieczeństwa produktów i ich zgodności z wymogami,
  6. bezpieczeństwa transportu,
  7. ochrony środowiska,
  8. bezpieczeństwa sieci i systemów teleinformatycznych,
  9. ochrony prywatności i danych osobowych,
  10. interesów finansowych Skarbu Państwa Rzeczypospolitej Polskiej, jednostki
  11. samorządu terytorialnego oraz Unii Europejskiej,
  12. konstytucyjnych wolności praw człowieka i obywatela – występujące w stosunkach jednostki  z organami władzy publicznej.

Zgłaszanie naruszeń w ŁODR obejmuje także zagadnienia dotyczące:

  1. wykroczeń przeciwko  prawom pracownika w rozumieniu ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r.  Kodeks pracy,
  2. naruszeń obowiązujących w ŁODR regulaminów lub procedur wewnętrznych, które zostały ustanowione na podstawie przepisów prawa powszechnie obowiązującego i pozostają z nimi zgodne,
  3. naruszeń przyjętych przez pracodawcę kodeksów etycznych lub innych wiążących pracodawcę aktów samoregulacji,
  4. działań zmierzających do zatajenia faktu wystąpienia nieprawidłowości,
  5. dyskryminacji,
  6. molestowania lub molestowania seksualnego,
  7. zachowań niepożądanych w relacjach pracowniczych.

Co się stanie z moim zgłoszeniem?

  • Każde zgłoszenie zostanie szczegółowo przeanalizowane przez wyznaczonego w ŁODR pracownika.
  • W ciągu 7 dni od dokonania zgłoszenia otrzymasz potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia.
  • Jeżeli zgłoszenie będzie niekompletne, skontaktujemy się z Tobą w celu jego uzupełnienia. Zgłoszenie uzupełnij w ciągu 14 dni od otrzymania takiej prośby.
  • Po wstępnej ocenie zgłoszenia, Twoje zgłoszenie jest rozpatrywane przez upoważnionego w ŁODR pracownika lub powołany Zespół.
  • W przypadku zgłoszeń zasadnych upoważniony pracownik/Zespół wyda rekomendacje o właściwych działaniach naprawczych lub dyscyplinujących w stosunku do osoby, której dotyczy zgłoszenie lub jego współpracowników, którzy dopuścili się naruszenia, oraz rekomendację możliwych działań zapobiegawczych, mających na celu wyeliminowanie
    w przyszłości naruszeń podobnych do opisanych w zgłoszeniu.
  • O wynikach działań podjętych przez ŁODR zostaniesz poinformowany tuż po zakończeniu całej procedury badania zgłoszenia, nie później niż w ciągu 3 miesięcy od dnia przekazania potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia.
  • W przypadku zgłoszeń bezzasadnych, Twoje zgłoszenie zostanie oddalone, o czym zostaniesz poinformowany tuż po zakończeniu całej procedury badania zgłoszenia, nie później niż w ciągu 3 miesięcy od dnia przekazania potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia.

Jaką mam ochronę, jeżeli dokonam zgłoszenia?

Jeżeli dokonasz zgłoszenia:

    1. za pomocą dedykowanych do tego kanałów oraz
    2. masz uzasadnione podstawy, by sądzić, że przekazywane informacje są prawdziwe w momencie dokonywania zgłoszenia i są objęte obszarami wskazanymi powyżej

– wówczas podlegasz ochronie i nie możesz być niekorzystnie traktowany z powodu dokonania takiego zgłoszenia.

W ŁODR wprowadzono zakaz podejmowania działań odwetowych wobec:

  • osoby dokonującej zgłoszenia (sygnalista);
  • osoby pomagającej w dokonaniu zgłoszenia;
  • osoby trzeciej, powiązanej ze zgłaszającym, która może doświadczyć działań odwetowych w kontekście związanym z pracą (np. współpracownicy lub krewni);
  • podmiotów prawnych, które stanowią własność zgłaszającego, dla których taka osoba pracuje lub które są w inny sposób
    z nią powiązane w kontekście związanym z pracą,

- przy czym objęcie ochroną osoby dokonującej zgłoszenia, warunkuje objęcie tą ochroną innych podmiotów.

Jak zgłosić działania odwetowe prowadzone wobec mnie?

Jeżeli doświadczasz negatywnych działań związanych ze zgłoszeniem, możesz nas o tym poinformować. W tym celu przekaż nam odpowiednie zgłoszenie z wykorzystaniem wzoru formularza: "Formularz zgłoszeń działań odwetowych”, zamieszczonego poniżej.

Masz pytanie?

W razie pytań, wątpliwości zadzwoń na dedykowany numer lub wyślij e-mail.  Udzielimy w pełni dyskretnej porady.