W jaki sposób mogę dokonać zgłoszenia?
Zgłoszenia przyjmujemy:
- za pomocą poczty elektronicznej – na adres sygnallodr-bratoszewice [dot] pl
- za pomocą dedykowanego formularza udostępnionego poniżej;
- telefonicznie pod numerem: 797-187-068;
- osobiście w siedzibie Centrali w Bratoszewicach (95-011 Bratoszewice, ul. Nowości 32) - po wcześniejszym telefonicznym umówieniu spotkania, które odbędzie się w ciągu 7 dni od wystąpienia z taką prośbą;
- listownie (na kopercie należy umieścić dopisek: „sygnał”).
Aby ułatwić dokonanie zgłoszenia, przygotowany został formularz pod nazwą „Karta zgłoszenia naruszenia prawa w Łódzkim Ośrodku Doradztwa Rolniczego z siedzibą w Bratoszewicach”. Formularz dostępny jest poniżej. Wypełniony formularz można
np. załączyć do e-maila lub przesłać listownie.
Kto może zgłosić naruszenie prawa?
Zgłoszenia może dokonać dowolna osoba, która posiada informację o naruszeniu prawa uzyskaną w kontekście związanym
z pracą. Należy przez to rozumieć w szczególności:
- obecnego lub byłego pracownika Łódzkiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego z siedzibą w Bratoszewicach (ŁODR);
- kandydata do pracy w ŁODR, który uzyskał informację o naruszeniu prawa w procesie rekrutacji lub negocjacji poprzedzających zawarcie umowy;
- osobę świadczącą pracę na innej podstawie niż stosunek pracy, w tym na podstawie umowy cywilnoprawnej;
- przedsiębiorcę wykonującego usługi na rzecz ŁODR;
- osobę świadczącą pracę pod nadzorem i kierownictwem wykonawcy, podwykonawcy lub dostawcy, w tym na podstawie umowy cywilnoprawnej;
- praktykanta, stażystę i wolontariusza;
- członka organu osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej.
Kto przyjmie moje zgłoszenie?
Zgłoszenia przyjmuje dedykowany pracownik ŁODR, który zobowiązany jest do zachowania w tajemnicy informacji uzyskanych
w toku obsługi zgłoszeń. W szczególności zobowiązany jest do nieujawniania informacji, które mogą skutkować ustaleniem Twojej tożsamości, osób pomagających Ci w zgłoszeniu lub osoby, której dotyczy zgłoszenie. Ujawnienie tych danych jest możliwe tylko
w przypadkach określonych przepisami prawa.
W przypadku zgłoszeń dotyczących osoby wyznaczonej do przyjmowania zgłoszeń, zgłoszenia dokonuje się do Dyrektora ŁODR.
Czy mogę dokonać zgłoszenia anonimowego?
Nie.
Jakie naruszenia należy zgłaszać?
Możesz zgłaszać informacje o działaniach lub też zaniechaniu działania, które jest niezgodne z prawem lub które ma na celu obejście prawa w obszarze:
- korupcji,
- zamówień publicznych,
- usług, produktów i rynków finansowych,
- przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowania terroryzmu,
- bezpieczeństwa produktów i ich zgodności z wymogami,
- bezpieczeństwa transportu,
- ochrony środowiska,
- bezpieczeństwa sieci i systemów teleinformatycznych,
- ochrony prywatności i danych osobowych,
- interesów finansowych Skarbu Państwa Rzeczypospolitej Polskiej, jednostki
- samorządu terytorialnego oraz Unii Europejskiej,
- konstytucyjnych wolności praw człowieka i obywatela – występujące w stosunkach jednostki z organami władzy publicznej.
Zgłaszanie naruszeń w ŁODR obejmuje także zagadnienia dotyczące:
- wykroczeń przeciwko prawom pracownika w rozumieniu ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy,
- naruszeń obowiązujących w ŁODR regulaminów lub procedur wewnętrznych, które zostały ustanowione na podstawie przepisów prawa powszechnie obowiązującego i pozostają z nimi zgodne,
- naruszeń przyjętych przez pracodawcę kodeksów etycznych lub innych wiążących pracodawcę aktów samoregulacji,
- działań zmierzających do zatajenia faktu wystąpienia nieprawidłowości,
- dyskryminacji,
- molestowania lub molestowania seksualnego,
- zachowań niepożądanych w relacjach pracowniczych.
Co się stanie z moim zgłoszeniem?
- Każde zgłoszenie zostanie szczegółowo przeanalizowane przez wyznaczonego w ŁODR pracownika.
- W ciągu 7 dni od dokonania zgłoszenia otrzymasz potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia.
- Jeżeli zgłoszenie będzie niekompletne, skontaktujemy się z Tobą w celu jego uzupełnienia. Zgłoszenie uzupełnij w ciągu 14 dni od otrzymania takiej prośby.
- Po wstępnej ocenie zgłoszenia, Twoje zgłoszenie jest rozpatrywane przez upoważnionego w ŁODR pracownika lub powołany Zespół.
- W przypadku zgłoszeń zasadnych upoważniony pracownik/Zespół wyda rekomendacje o właściwych działaniach naprawczych lub dyscyplinujących w stosunku do osoby, której dotyczy zgłoszenie lub jego współpracowników, którzy dopuścili się naruszenia, oraz rekomendację możliwych działań zapobiegawczych, mających na celu wyeliminowanie
w przyszłości naruszeń podobnych do opisanych w zgłoszeniu.
- O wynikach działań podjętych przez ŁODR zostaniesz poinformowany tuż po zakończeniu całej procedury badania zgłoszenia, nie później niż w ciągu 3 miesięcy od dnia przekazania potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia.
- W przypadku zgłoszeń bezzasadnych, Twoje zgłoszenie zostanie oddalone, o czym zostaniesz poinformowany tuż po zakończeniu całej procedury badania zgłoszenia, nie później niż w ciągu 3 miesięcy od dnia przekazania potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia.
Jaką mam ochronę, jeżeli dokonam zgłoszenia?
Jeżeli dokonasz zgłoszenia:
- za pomocą dedykowanych do tego kanałów oraz
- masz uzasadnione podstawy, by sądzić, że przekazywane informacje są prawdziwe w momencie dokonywania zgłoszenia i są objęte obszarami wskazanymi powyżej
– wówczas podlegasz ochronie i nie możesz być niekorzystnie traktowany z powodu dokonania takiego zgłoszenia.
W ŁODR wprowadzono zakaz podejmowania działań odwetowych wobec:
- osoby dokonującej zgłoszenia (sygnalista);
- osoby pomagającej w dokonaniu zgłoszenia;
- osoby trzeciej, powiązanej ze zgłaszającym, która może doświadczyć działań odwetowych w kontekście związanym z pracą (np. współpracownicy lub krewni);
- podmiotów prawnych, które stanowią własność zgłaszającego, dla których taka osoba pracuje lub które są w inny sposób
z nią powiązane w kontekście związanym z pracą,
- przy czym objęcie ochroną osoby dokonującej zgłoszenia, warunkuje objęcie tą ochroną innych podmiotów.
Jak zgłosić działania odwetowe prowadzone wobec mnie?
Jeżeli doświadczasz negatywnych działań związanych ze zgłoszeniem, możesz nas o tym poinformować. W tym celu przekaż nam odpowiednie zgłoszenie z wykorzystaniem wzoru formularza: "Formularz zgłoszeń działań odwetowych”, zamieszczonego poniżej.
Masz pytanie?
W razie pytań, wątpliwości zadzwoń na dedykowany numer lub wyślij e-mail. Udzielimy w pełni dyskretnej porady.